General

Solheim Cup återvänder till Sverige 2007

(Tytherington, Cheshire; Stockholm, Sverige; 16 februari 2004) European European Tour (LET) är mycket glada att meddela att Solheim Cup kommer att återvända till Sverige 2007 och därför kommer tyngdpunkten att läggas på att evenemanget tar över en nordisk överklagande. Platsen för matcherna är ännu inte bekräftad och kan meddelas senare i år.

Ian Randell, verkställande direktör för LET, sade: ‘Vi skulle verkligen vilja göra en djupare tacksamhet till Wales, Irland och East Sussex National som båda presenterade mycket starka bud. det hade varit ett riktigt svårt beslut att kräva, men vi tror att kvinnogolfhändelsen i Europa kommer att serveras bäst vid detta tillfälle genom ett andra besök i Sverige med deltagande av hela Norden.

Svenska Golfförbundet (SGF)

‘För alla inblandade inom LET och därför Svenska Golfförbundet (SGF) var Solheim Cup-upplevelsen 2003 ett fantastiskt sportevenemang med rekordmassor som nästan toppade 100 000 för turneringsveckan, inklusive uppskattningsvis 10 000 under 18-åringar .

‘Dessutom har det funnits 245 timmar av tv-täckning till 177 länder och totalt ackrediterades över 500 mediepersoner till evenemanget inklusive skriftlig press, fotografer, radio, internet och tv-besättningar, för att inte nämna visningen av vissa fantastiskt golf, utmärkt väder och gedigen kommersiell support under hela uppbyggnaden. ‘

SGF kommer återigen att vara värd och kan anslutas av norska, danska, finska och isländska federationerna som var och en kommer att ta statusen som “medvärd”. detta kan säkerställa att evenemanget kommer att marknadsföras starkt i hela Norden och kan bidra starkt till evenemanget för European European Tour och damgolf i allmänhet.

Föreställningarna för Danmarks

Föreställningarna för Danmarks Iben Tinning och Suzann Pettersen från Norge under Solheim Cup 2003 längs sidan Minea Blomqvist från Finland inom PING Junior Solheim Cup, illustrerade det stora bidraget till golf från andra skandinaviska länder. Således kommer LET att få marknadsföringsassistans till evenemanget i hela Skandinavien och i sin tur kommer varje federation att använda The Solheim Cup i sina golfutvecklingsprogram för att uppmuntra en långsiktig generation av Nordic Solheim Cup-spelare.

Även om det är en otrolig stimulans för damgolf i titeln, kommer Solheim Cup 2007 också att bli kulminationen på ett 3-årigt damgolfprogram inom Norden med den nyligen tillkännagivna Volvo race Challenge och därför har LET kommit överens om att federationerna kommer att fastna i enskilda LET-turneringar som ska spelas mellan 2005 och 2007.

Ian Randell fortsatte: ‘Den svenska upplevelsen etablerade Solheim Cup tillsammans med världens stora golfevenemang. Redan vi får oöverträffat stöd från den kommersiella världen och att jag kan meddela att både Volvo och ForeningsSparbanken tillsammans med de grundande sponsorerna PING redan har förbundit sig att bli kommersiella partners inom evenemanget. ‘

John A. Solheim, styrelseordförande och VD för PING, uttalade på uppdrag av familjen Solheim: ‘Solheims och alla på PING är mycket glada över och godkänner den 10: e Solheim Cup som återvänder till Sverige 2007. Vi applåderar evenemang som är värd för hela det skandinaviska området. Erfarenheten från LET och därmed Svenska Golfförbundet med att organisera evenemanget 2003 kommer att ge en utmärkt bas att växa från. Med tillägget av de norska, danska, finska och isländska golfförbunden som medvärdar lovar evenemanget 2007 att ställa ribban mycket högt för Solheim Cups som följer. Christer Õrning, SGF: s ordförande, sade: ‘Naturligtvis är detta ofta det enklaste erkännandet vi kunde få för all flit under Solheim Cup 2003. Nu är utmaningen att lyfta tävlingen till en bra högre nivå än förra gång . ‘

‘Det obestridliga faktumet att vi nu också involverar motsatta nordiska federationer i tävlingen stärker nordisk golf. Vårt hopp och mål är att vi kommer att ha spelare från alla de nordiska länderna inom det europeiska laget som tävlar 2007. ‘