Riktlinjer för Barn- och Ungdomsidrott

Världens bästa barnidrott – En Långsiktig Relation
”Världens bästa barnidrott är den som fångar varje barns intresse och skapar en livslång relation till idrott.” Här ligger fokus på att idrotten ska vara inkluderande, intressant och främja glädje och engagemang.

Vikten av Trygghet och Stabilitet i Föreningslivet

Föreningar spelar en avgörande roll i att skapa en trygg och inkluderande miljö där barn och ungdomar kan utvecklas. Att hålla sig till samma klubb över tid ger inte bara kontinuitet i träningen utan stärker också individens känsla av tillhörighet.

Bygg Lojalitet – Undvik Att Hoppa Mellan Klubbföreningar

För att skapa en positiv och långsiktig idrottsupplevelse är det viktigt att barn och ungdomar får utvecklas inom en och samma klubb. Att inte hoppa mellan olika föreningar hjälper till att bygga lojalitet, vänskap och stark klubbkultur.

Idrottens Värdegrund – Allas Rätt att Vara Med

Svensk idrott bygger på en värdegrund där glädje, gemenskap, demokrati och delaktighet står i centrum. Idrottsrörelsen ska vara öppen för alla, oavsett ålder. För det första är bakgrund eller ambitionsnivå, och skapa en miljö där varje barn kan känna sig välkommen.

Skapa En Hållbar och Långsiktig Idrottsutveckling

Verksamheten ska bygga på långsiktighet, där barnens bästa alltid kommer i första hand. Med ett inkluderande och lekfullt förhållningssätt ska idrottandet bidra till att stärka individens fysiska, psykiska och sociala förmågor.

Allsidig Träning för Barn och Ungdomar

Lekfull och varierad träning främjar en allsidig utveckling för barn och ungdomar. Det är viktigt att uppmuntra till samträning, där idrottare av olika kön och färdighetsnivåer tränar tillsammans för att skapa en mer inkluderande idrottsmiljö.

En Idrottsmiljö Fri från Utslagning och Selektiva Processer

Att inte tidigt selektera barn efter förmåga eller ambitionsnivå är en viktig del av idrottens värdegrund. Fokus bör ligga på att skapa en miljö där alla har möjlighet att utvecklas i sin egen takt. Utan att exkluderas på grund av prestationskrav.

No comments yet. Why don’t you start the discussion?