Missa Inte Chansen: Stöd till Projekt för Ungdomar och Paracykel

Svenska cykelföreningar har nu en unik möjlighet att ansöka om ekonomiskt stöd för projekt riktade mot barn och ungdomsidrott (7–25 år) samt idrott för personer med funktionsnedsättning i alla åldrar. Genom att söka Projektstöd IF för B&U (barn- och ungdomsidrott) 2024 kan föreningarna främja inkludering, skapa trygga miljöer, och stärka samhällets cykelkultur på flera plan. Och detta år ligger fokus extra mycket på att skapa inkluderande miljöer för underrepresenterade grupper.

Med totalt 530 000 kronor att fördela, blir stödet en möjlighet för klubbar att utveckla sina verksamheter och säkerställa att cykelidrotten är tillgänglig för alla. SCF öppnade upp ansökan den 29 maj och sista datum att ansöka är den 15 oktober, så tiden för att agera är knapp. Låt oss dyka djupare in i de olika stödområdena och hur de kan hjälpa cykelföreningar att växa och inkludera fler medlemmar.

Varför är Projektstöd IF Viktigt för Svensk Cykel?

Projektstöd IF är ett sätt för SCF att säkerställa att cykelidrotten är tillgänglig och inkluderande för alla, oavsett ålder eller funktionsförmåga. Med en mångfald av projekt som kan söka stöd. Så skapas möjligheter för klubbar att utveckla verksamheter som riktar sig till barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning. Att stötta cykelprojekt för dessa grupper innebär inte bara att sporten kan blomstra. Utan också att samhället stärks genom ökad fysisk aktivitet, gemenskap, och deltagande.

Med liknande områden som tidigare år men med ett tydligare fokus på inkludering. Det är det tydligt att SCF vill se att cykelföreningar arbetar för en bredare representation inom sporten och strävar efter att skapa trygga och hållbara utvecklingsmiljöer för alla sina medlemmar.

Fokus på Inkludering av Underrepresenterade Grupper

Ett av de mest centrala målen med Projektstöd IF är att skapa en mer inkluderande föreningsmiljö. För att uppnå detta finns flera olika vägar att gå. Ett huvudfokus ligger på att inkludera barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning. Samt att se till att dessa grupper får en röst och möjlighet att vara aktiva i föreningslivet. Här är några viktiga sätt som föreningar kan arbeta med inkludering:

• Skapa en Mer Inkluderande Föreningsmiljö: Projektstöd IF kan användas för att göra föreningsmiljön mer välkomnande för underrepresenterade grupper. Detta kan inkludera allt från att utbilda tränare och ledare i hur man arbetar med olika funktionsnedsättningar. Till att skapa sociala aktiviteter som främjar gemenskap och samhörighet.
  • Rekrytering av Underrepresenterade Grupper: En annan viktig del är att arbeta aktivt för att rekrytera barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning. Det kan handla om att göra riktade rekryteringskampanjer. Samarbete med skolor eller andra organisationer, eller att anordna prova-på-dagar där målgruppen får testa på cykelaktiviteter.

Skapa Trygga och Hållbara Utvecklingsmiljöer

Förutom inkludering vill SCF se att cykelföreningarna utvecklar trygga miljöer där barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning kan växa som cyklister. En trygg miljö är inte bara fysisk, utan också mental och social. Här är några av de sätt som föreningar kan skapa hållbara utvecklingsmiljöer:

• Utveckla Tränings- och Tävlingsformer: Det kan innebära att utforma träningsprogram som är anpassade för olika åldersgrupper och förmågor, samt att skapa tävlingsformer som är inkluderande och anpassade till deltagarnas nivåer. Att ha trygga tränings- och tävlingsformer är särskilt viktigt för att skapa en positiv upplevelse för nya cyklister.
  • Stöd till Anpassade Cykelarenor: Projektstöd IF kan även användas för att stödja arenor och cykelbanor som är speciellt utformade för barn, ungdomar, och cyklister med funktionsnedsättning. Detta kan vara anpassningar för tillgänglighet, säkerhet eller för att främja en rolig och utvecklande träningsmiljö.
  • Säkerställa en Trygg Föreningsmiljö: Att ha trygga ledare, tydliga regler och en positiv föreningskultur är grundläggande för alla idrottsföreningar. Genom att använda stödet till att utbilda tränare i trygghet och inkludering, skapa policyer för jämställdhet och mångfald, och bygga en stödjande föreningsmiljö, kan cykelföreningarna lägga grunden för en långsiktig och hållbar utveckling.

Ökad Inkludering i Klubben och Samhället

Förutom att skapa trygga och inkluderande miljöer internt, vill SCF också att föreningarna arbetar för att öka inkluderingen i det svenska samhället genom cykelprojekt. Målet är att ge fler barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning chansen att delta i cykelsporten, och därigenom främja gemenskap och delaktighet.

• Starta Ungdomsråd eller Sektioner: Genom att starta ungdomsråd eller sektioner som riktar sig specifikt till underrepresenterade grupper kan föreningar skapa mer delaktighet och engagemang. Detta ger ungdomarna en chans att få inflytande i verksamheten och vara med och påverka hur föreningen utvecklas.
  • Stärk Samhällsinkluderingen Genom Cykelprojekt: Att använda cykel som ett verktyg för att öka inkluderingen i samhället är en fantastisk möjlighet. Genom att anordna cykelprojekt för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning kan föreningarna skapa nya mötesplatser, uppmuntra till fysisk aktivitet och främja social inkludering.

Hur Ansöker man om Projektstöd IF?

För att ansöka om Projektstöd IF behöver cykelföreningen vara ansluten till SCF och ha ett projekt eller en idé som matchar de angivna stödområdena. Ansökningsprocessen är relativt enkel och SCF finns till hands för att hjälpa till med eventuella frågor eller funderingar. Med tanke på att sista ansökningsdatum är den 15 oktober är det viktigt att föreningar som vill söka stöd sätter igång med sina projektidéer så snart som möjligt.

Slutsatser och Möjligheter

Projektstöd IF är en ovärderlig möjlighet för svenska cykelföreningar att utveckla och stärka sin verksamhet. Genom att fokusera på inkludering, trygga utvecklingsmiljöer och ökad delaktighet i samhället kan cykelidrotten fortsätta att växa och bli en idrott för alla, oavsett ålder, bakgrund eller funktionsförmåga.

För föreningar som vill ta steget att utveckla sina verksamheter och skapa en mer inkluderande och trygg miljö för sina medlemmar, är det här ett gyllene tillfälle att söka stöd och göra verklighet av sina visioner. Låt oss tillsammans stärka svensk cykel och skapa en idrott som är öppen för alla att delta i och njuta av.

Vilka föreningar kan ansöka om Projektstöd IF?
Alla SCF-anslutna cykelföreningar kan ansöka om Projektstöd IF för projekt som riktar sig till barn och ungdomar (7-25 år) samt personer med funktionsnedsättning i alla åldrar.

Vilka är huvudfokuserna för Projektstöd IF 2024?
Projektstöd IF 2024 fokuserar på att främja inkludering av underrepresenterade grupper, skapa trygga och hållbara utvecklingsmiljöer, samt att öka inkluderingen i klubben och samhället genom cykelprojekt.

Hur länge kan man ansöka om stödet?
Ansökan öppnade den 29 maj och sista ansökningsdatum är den 15 oktober.

Vad kan stödet användas till?
Stödet kan användas till att göra föreningsmiljön mer inkluderande, utveckla trygga tränings- och tävlingsformer. Stödja cykelarenor för barn och ungdomar, starta ungdomsråd, och främja inkludering i det svenska samhället genom cykelprojekt.

Hur mycket pengar kommer att fördelas totalt?
Totalt kommer 530 000 kronor att fördelas till projekt som måste starta under 2024.

Finns det några krav på projekten för att få stöd?
Ja, projekten måste främja inkludering, trygghet och hållbar utveckling inom cykelverksamheten, samt rikta sig till barn, ungdomar eller personer med funktionsnedsättning.

No comments yet. Why don’t you start the discussion?